Condições de trabalho dos professores e desempenho estudantil: uma análise crítica sobre as perspectivas da OCDE

AutorRose Meri Trojan - Vanessa Cristiane Corrêa
CargoUniversidade Federal do Paraná (UFPR) - Universidade Federal do Paraná (UFPR)
Páginas539-550
539
R. Pol. Públ., São Luís, v. 19, n 2, p. 539-550, jul/dez de 2015
CONDIÇÕES DE TRABALHO DOS PROFESSORES E DESEMPENHO ESTUDANTIL: uma análise crítica sobre as
perspectivas da OCDE1
CONDIÇÕES DE TRABALHO DOS PROFESSORES E DESEMPENHO ESTUDANTIL:
uma análise crítica sobre as perspectivas da OCDE1
Rose Meri Trojan
Universidade Federal do Paraná (UFPR)
Vanessa Cristiane Corrêa
Universidade Federal do Paraná (UFPR)
CONDIÇÕES DE TRABALHO DOS PROFESSORES E DESEMPENHO ESTUDANTIL: uma análise crítica sobre as
perspectivas da OCDE
Resumo: A partir do atual contexto de globalização da economia, este artigo apresenta uma análise das possibilidades
do Programa Internacional de Avaliação de Estudantes (PISA) e da Pesquisa Internacional sobre Ensino e Aprendizagem
(TALIS),       
nacionais e promover a comparação internacional. Assim, o objetivo é apontar problemas, tendências e demandas para
futuras investigações, a partir do exame dos relatórios divulgados pela OCDE. A metodologia adotada incluiu um estudo
acerca dos documentos publicados pela OCDE, confrontando com estudos teóricos sobre políticas educacionais e dados
    
   
propósito dos limites desses programas internacionais de avaliação.
Palavras-chave: Políticas educacionais, avaliação educacional, PISA, TALIS.
TEACHERS’ WORKING CONDITIONS AND STUDENTS’ PERFORMANCE: a critical analysis on OECD perspectives
Abstract: From the current context of economic globalization, this article presents the possibilities of the Program for
International Student Assessment ((PISA) and of the Teaching and Learning International Survey (TALIS), from the
Organization of Economic Cooperation and Development (OECD) that purport to guide national policies and promote
international comparison. The objective is to point out problems, trends and demands for further research, based on
reports released by OECD. For that purpose, documents published by OECD were analyzed, confronting theoretical

contributors of a broader international project on the subject. The authors did not intend to provide conclusive results, but
rise alert on the limits of this kind of international assessment programs.
Key words: Educational policies, educational evaluation, PISA, TALIS.
Recebido em: 08.10.2014. Aprovado em: 25.09.2015.

Para continuar a ler

PEÇA SUA AVALIAÇÃO

VLEX uses login cookies to provide you with a better browsing experience. If you click on 'Accept' or continue browsing this site we consider that you accept our cookie policy. ACCEPT